Hello Poznań! - System Informacji Pasażerskiej (Web app)
System Informacji Pasażerskiej AMS jest już dostępny dla mieszkańców Poznania. Na digitalowych ekranach w wiatach przystankowych – Digital Citylight AMS – pasażerowie mogą śledzić w czasie rzeczywistym położenie wszystkich autobusów i tramwajów zmierzających do określonego przystanku oraz z niego odjeżdżających. Aplikacja wyświetlana na ekranach AMS zaprojektowana została przez VISUAL. Poznań to obok Krakowa drugie miasto, w którym nasz Partner uruchomił System Informacji Pasażerskiej.
Aby zobaczyć mapę poruszających się pojazdów komunikacji miejskiej, wystarczy nacisnąć przycisk „zobacz więcej” na przystanku. W ten sposób każdy, kto jest na przystanku może zobaczyć, gdzie jest jego autobus i w miarę potrzeb zmienić plan podróży.
Projekt został doceniony w dwóch branżowych konkursach – Innovation 2020 i Dobry Wzór 2020.
– Przykładamy dużą wagę do cyfryzacji, tak żeby wszyscy korzystający z komunikacji publicznej mieli do dyspozycji bieżącą informację, zarówno w przestrzeni publicznej, czyli na przystankach lub węzłach komunikacyjnych, jak i w swoim miejscu pracy lub na smartfonie – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca Prezydenta Poznania. – To dobra wiadomość, że pasażerowie miejskiej komunikacji otrzymali kolejne udogodnienie. Aktualna, czytelna i zrozumiała informacja pasażerska jest niezwykle istotnym elementem nowoczesnego transportu zbiorowego.
– Konsekwentnie realizujemy politykę Smart City i projektujemy usługi użyteczne dla mieszkańców. Informacje, które były dostępne tylko w dedykowanych aplikacjach, przenieśliśmy na ekrany nośników Digital Citylight zamontowanych w wiatach przystankowych. W ten sposób zmniejszyliśmy barierę dostępności usług cyfrowych osobom, które na co dzień nie korzystają z aplikacji i usług cyfrowych w telefonach oraz wszystkim tym, którzy chwilowo stracili dostęp do internetu lub mają rozładowany telefon. – powiedział Robert Bartoszcze, Dyrektor ds. Digital w AMS, odpowiedzialny za wdrożenie tego systemu na przystankach.
– Ten projekt jest przykładem, jak w użyteczny sposób można wykorzystać otwarte dane ZTM Poznań – wyjaśnia Jan Gosiewski Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Dzięki otwieraniu i udostępnianiu danych mogą powstawać nowoczesne usługi ułatwiające funkcjonowanie w mieście. Tak się dzieje na całym świecie i cieszymy się, że Poznań też tak działa.
System Informacji Pasażerskiej jest dostępny na następujących przystankach w Poznaniu:
- pl. Wiosny Ludów na ulicy Strzeleckiej (kierunek Królowej Jadwigi), przystanek tramwajowy
- Wrocławska na ulicy Podgórnej (kierunek Al. Marcinkowskiego), przystanek tramwajowy
- Most Teatralny na ulicy Dąbrowskiego (kierunek Ogrody), przystanek tramwajowy
- Most Teatralny na ulicy Roosevelta (kierunek Pułaskiego), przystanek autobusowy
- Poznań Główny na ulicy Dworcowej (przystanek odjazdowy), przystanek autobusowy
- Poznań Główny na ulicy Matyi (kierunek Wierzbięcice), przystanek tramwajowy
- Wielka na ulicy Garbary (kierunek Estkowskiego), przystanek autobusowy
- Rondo Rataje na ulicy Krzywoustego (kierunek centrum), przystanek tramwajowy
- Fredry na ulicy Fredry (kierunek most Teatralny), przystanek tramwajowy